Verslag laatste vergadering Adviesraad Sociaal Domein

Hier vindt u het verslag van de laatste vergadering van de Adviesraad Sociaal Domein.

Versie 2 

DATUM:     14 MAART 2024
LOCATIE:    DUDOKKAMER IN HET RAADHUIS

Aanwezig:
Mw. A. (Annemieke) Bakker    doelgroep Participatiewet 
Mw. A. (Aynur) Polat        doelgroep Participatiewet
Dhr. T. (Tom) de Meij        doelgroep Wmo 2015/ GGZ 
Mw. L. (Linda) Heerschop    doelgroep Wmo 2015/GGZ
Dhr. D. (Daniël) van Zaalen    doelgroep Wmo2015/Beperkingen 
Mw. H. (Heiltje) Stuurwold    doelgroep Wmo2015/Beperkingen, vicevoorzitter
Mw. I. (Ineke) Riezebos        doelgroep Jeugdwet 
Dhr. I. (Izaäk) Moggré        doelgroep Wmo2015/Ouderen 
Mw. T. (Toos) GeurtsvKessel     doelgroep Wmo2015/Ouderen

Mw. A. (Anja) Wijnands        voorzitter ArSD 
Mw. F. (Fenny) de Graaf    secretariaat

Gasten:             
mw. J. (Judith) Schuttevaar     gemeente Hilversum, projectleider SPUK  
mw. D. (Dominique) v t’ Schip    gemeente Hilversum, beleidsadviseur sociaal domein, project SPUK

mw. W. (Winnie) Hoogenhout    gemeente Hilversum, beleidsadviseur sociaal plein  
mw. S.(Selina) van der Meer    gemeente Hilversum, beleidsregisseur sociaal domein
Mw. R. (Rivkah) Wiener        gemeente Hilversum, projectleider vluchtelingen opvanglocaties 
Dhr. M. (Maarten) Beckx    gemeente Hilversum, adviseur kwaliteit inburgering

Dhr. B. (Bart) Heller        wethouder gemeente Hilversum
Mw. K. (Karin) van Hunnik    wethouder gemeente Hilversum
Dhr. G. (Gerben) van Voorden    wethouder gemeente Hilversum

Afwezig m.k.: 
Mw. R. (Renee) Bollebakker    Beleidsregisseur Werk en Inkomen gemeente Hilversum, en
                contactpersoon gemeente - ArSD

10.30 uur  DEEL I Algemeen deel A  

1.1

Opening en vaststellen agenda
De voorzitter heet de aanwezigen welkom.

1.2

Mededelingen
-Bericht van verhindering is ontvangen van mw. Bollebakker. 
De ArSD heeft van mw. Bollebakker de bijgewerkte versie van de Langetermijn- agenda ontvangen.

In deze vergadering staan twee onderwerpen op de agenda, waar voor ieder onderwerp 30 minuten is ingeruimd.
Aansluitend is er een informele lunch met de wethouders.

De (vaste) agendapunten die niet worden besproken in de vergadering, komen niet terug in dit verslag.

2.3

Project SPUK – onafhankelijke cliëntondersteuning
De voorzitter heet mw. Schuttevaar, projectleider SPUK onafhankelijke cliëntonder-steuning (hierna OCO) en mw. D. van t’ Schip welkom.
Een korte voorstelronde volgt.

De ArSD heeft het Projectplan SPUK ontvangen, met het verzoek dit vertrouwelijk te behandelen. Mw. Schuttevaar geeft een toelichting op het project en hoort graag input en feedback van de ArSD.

De ArSD geeft feedback op het voorliggende projectplan en onafhankelijke cliëntondersteuning. Kernwoorden daarbij zijn onafhankelijk en onbevooroordeeld, ten dienste van de inwoner.

Afgesproken wordt dat mw. Schuttevaar een verslag maakt van wat vandaag besproken is en dit meeneemt in het onderzoek. Het verslag komt naar de ArSD met verzoek om feedback. Dit alles in het kader van beginspraak. Gedaan

Mw. Schuttevaar stuurt nog aan de ArSD door:
-de uitnodigingen voor de inwonerspanels
-de uitnodiging voor de dialoogsessie, waarin met deelnemers de uitkomsten worden besproken. Gedaan

Afgesproken wordt een vervolgafspraak te plannen, om de uitkomsten van het onderzoek te bespreken. Gedaan

2.4

Huisvesting statushouders
Voor een toelichting op de stand van zaken rond huisvesting statushouders zijn mw. Hoogenhout, mw. Van der Meer, mw. Wiener en dhr. Beckx de vergadering binnen- gekomen. 
De voorzitter heet hen welkom, een korte voorstelronde volgt.

Ter voorbereiding van dit agendapunt is een inventarisatie van de vragen van de ArSD naar mw. Hoogenhout gestuurd. En de ArSD heeft de concept Beleidsagenda Asielaanpak ter informatie ontvangen.

Met elkaar wordt van gedachten gewisseld over het volgende:
De ArSD vraagt wat wordt gedaan voor asielzoekers voor toeleiding naar werk. Het is naast het leren van de taal, belangrijk voor mensen dat zij iets doen, en niet alleen maar op de bank zitten.

Antwoord: Mensen moeten hun inburgeringsexamen binnen drie jaar halen en voor sommigen is dat een zeer intensief traject. Preferent is het voltooien van het inburgeringstraject boven het hebben van een baan.

Pleidooi van de ArSD om méér te doen voor asielzoekers en statushouders dan alleen dat wat in de wet staat. Als succesvol voorbeeld wordt de Beroepentuin in Utrecht genoemd. Is het mogelijk dat ook in Hilversum te organiseren voor asielzoekers en vluchtelingen? En wellicht kan ook de ArSD hiervoor worden ingeschakeld.

Antwoord: De gemeente wil juist ook dat mensen duurzaam participeren en integreren en statushouders begeleiden naar werk. De gemeente is aangesloten bij een landelijke werkgroep om startbanen te creëren. Er lopen inmiddels pilots in het land. Om het voor werkgevers aantrekkelijk te maken mensen in dienst te nemen, wordt gewerkt aan een subsidieregeling. 
Er lopen diverse initiatieven en plannen voor toeleiding naar werk en activiteiten te organiseren voor mensen. Er is een traject tbv het (verder) opleiden van hoogopgeleide statushouders met Incluusion van de RUU.
De ArSD wil graag betrokken zijn en meedenken.

Vraag ArSD naar de huisvestiging voor asielzoekers.
Antwoord: gemeenten hebben hiervoor een taakstelling. Er wordt In Hilversum gekeken naar een viertal locaties. Daarbij wordt gekeken naar spreiding over de stad, en de draagkracht en voorzieningen in een wijk.

Met betrekking tot de huisvesting van statushouders verdelen de drie woning-corporaties in samenspraak met de gemeente, de beschikbare woningen.  

De voorzitter bedankt de gasten voor hun inbreng. Afgesproken wordt dat mw. Hoogenhout een schriftelijke terugkoppeling van de antwoorden op de gestelde vragen geeft. Actie

1.6
Huishoudelijke zaken Adviesraad
Vacatures ArSD: de voorzitter geeft een terugkoppeling van de gesprekken met twee kandidaten: 
Een kandidaat was helaas niet een inwoner van Hilversum. Afgesproken is contact te blijven houden omdat het werk van de kandidaat raakpunten heeft met het Sociaal Domein. 
De andere kandidaat was niet ervaringsdeskundig en dat is een van de voorwaarden om lid te kunnen worden. De voorzitter zal de kandidaat hiervan bericht doen.

Afgesproken wordt een volgende keer in de advertentie ervaringsdeskundigheid nog duidelijker als vereiste te benoemen.

4

Lunch met wethouders
De voorzitter heet de wethouders mw. Van Hunnik, dhr. Van Voorden en dhr. Heller welkom voor een informele lunch.

De voorzitter geeft een toelichting met onderwerpen die goed lopen, zoals bijvoorbeeld beginspraak, en ook zaken die nog niet zo goed lopen.

De leden en wethouders gaan met elkaar in groepjes informeel in gesprek.
Afgesproken is dat hier geen verslag van wordt gemaakt.

Rond 13.30 uur wordt de bijeenkomst afgerond door de voorzitter.