Ervaringsverhaal: Huisarts aan het woord

Bij huisarts Marieke De Graaff-Buijs ligt de folder van het Sociaal Plein standaard op haar bureau. Regelmatig vragen problemen van haar patiënten namelijk niet om een medische oplossing, maar om andere vormen van ondersteuning.

huisarts Marieke De Graaff-Buijs Marieke: “Ik heb aan het Sociaal Plein een hele goede samenwerkingspartner.” Marieke houdt praktijk in Gezondheidscentrum Casa Cura. Ze is één van de huisartsen die in 2016 samen met het Sociaal Plein een actieagenda opstelde voor betere samenwerking. Marieke: “Samen kunnen we zorgen voor snelle en goede ondersteuning. Het Sociaal Plein kent bijvoorbeeld meer jeugdhulpinstanties dan je zelf op je vizier hebt. Erg fijn om kinderen te kunnen verwijzen naar instanties zonder wachtlijst.”

Samen vinger aan de pols

Veel patiënten met een niet-medische vraag ziet Marieke niet eens meer in de spreekkamer. “Mijn assistentes verwijzen hen direct door naar het Sociaal Plein. Bij kwetsbare patiënten neem ik of mijn praktijkondersteuner zelf even contact op. Met toestemming van de patiënt natuurlijk, zo bewaken we de privacy. Het zou mooi zijn als we elkaar standaard kunnen inlichten over die patiënten. De
gezondheid van iemand kan snel veranderen en de ondersteuningsvraag dus ook. Als huisarts ken ik mijn patiënten gewoon beter. Zo kunnen we samen vinger aan de pols te houden.

Positieve gezondheid

Mijn patiënten zijn over het algemeen tevreden over het Sociaal Plein. Daar is ook extra hulp als er sprake is van een verstandelijke beperking, allochtone achtergrond of taalproblemen. Ook de werkwijze van het Sociaal Plein sluit goed aan bij mijn eigen aanpak. De consulenten daar kijken niet alleen naar de zaken die als eerste in het oog springen. Ze hebben een brede blik en benoemen de zaken die wel goed gaan. Deze werkwijze, gebaseerd op het principe van ‘positieve gezondheid’, pas ik ook toe in mijn praktijk. Ik stel andere vragen en krijg daardoor ook andere antwoorden. Mensen zijn immers zoveel meer dan hun kwaal en zo gaan ze met een heel ander gevoel de deur uit.”

Wijknetwerk

De samenwerking met het Sociaal Plein gaat verder dan de individuele patiënt: “We moeten samen optrekken als het gaat om de zorg voor allochtonen, kwetsbare inwoners en de vele mensen met schulden. Daarom is het zo waardevol dat het Sociaal Plein aanschuift bij ons wijknetwerk. Ik kan
alle collega’s aanraden om zo’n netwerk op te zetten.”

Doorverwijzen en contact

Wilt u een inwoner doorverwijzen naar het Sociaal Plein? Dat kan op 2 manieren.
1.    Meld de inwoner zelf direct aan via (035) 629 25 55 of gebruik het contactformulier voor professionals.
2.    Is de inwoner zelfredzaam genoeg? Laat hem of haar dan zelf contact opnemen met het Sociaal Plein. Kijk op de contactpagina voor inwoners.