Vroegsignalering

Vroegsignalering betekent dat in een vroeg stadium betalingsachterstanden van huishoudens worden gemeld bij de gemeente. Alle energieleveranciers, zorgverzekeraars, waterbedrijven en woningcorporaties in Nederland doen hieraan mee. De gemeente krijgt de meldingen binnen en ziet dus bij welke huishoudens rekeningen voor de vaste lasten niet betaald worden. Dit is een signaal dat er bij die gezinnen mogelijk problemen spelen waar de gemeente bij kan helpen. Hoe eerder het probleem wordt aangepakt, hoe sneller het weer kan worden opgelost! Dat bespaart mensen met geldzorgen een hoop stress.

Hoe gaat de gemeente helpen?
De gemeente krijgt elke maand de betalingsachterstanden binnen. Er wordt gekeken of iemand 1 rekening niet heeft betaald, of dat het er die maand meer zijn. Hoe meer rekeningen er niet betaald worden, hoe groter het probleem is. Bij de huishoudens waar de problemen het ergst zijn gaat de gemeente langs. In een gesprek wordt gekeken of er inderdaad hulp vanuit de gemeente nodig en gewenst is. De gemeente kan bijvoorbeeld helpen met het treffen van een betalingsregeling, of tips geven voor het vergroten van het inkomen zoals via het aanvragen van (bijzondere) bijstand. Ook zijn er regelingen voor kinderen vanuit het Kindpakket, waardoor ouders net wat makkelijker rond kunnen komen. Soms is er nog andere hulp nodig, dan kan de gemeente doorverwijzen naar andere gespecialiseerde organisaties. De hulp van de gemeente is gratis.
Huishoudens die maar een kleine achterstand hebben, krijgen van de gemeente een kaart in de brievenbus. Daarop staat wat de gemeente kan betekenen voor mensen met geldzorgen. Mensen kunnen dan eens rustig nalezen of ze de hulp van de gemeente nodig hebben en of ze die hulp ook willen.

Wat als ik niet mee wil doen?
Krijgt u bezoek van de gemeente of een kaart in de bus? Dan staat het u vrij om in te gaan op het aanbod of niet. Als u op dat moment geen gebruik wilt maken van hulp van de gemeente, dan hoeft u niets te doen. De gemeente neemt pas weer contact met u op als er opnieuw betaalachterstanden gemeld worden. Als u later toch wilt kijken wat de gemeente voor u kan betekenen, dan kunt u altijd contact opnemen met de gemeente. We zijn van maandag tot en met vrijdag tussen 09.00 uur en 17.00 uur telefonisch bereikbaar op (035) 629 21 50. Om een afspraak te maken kunt u mailen naar schulddienstverlening@hilversum.nl.

Ik wil wel hulp, maar niet van de gemeente
Er zijn ook andere organisaties die u kunnen helpen bij geldzorgen of als u vragen heeft over uitkering, werk, geld, invullen formulieren etc. U kunt zich hier gratis voor aanmelden.

Versa Weg en Wijzer / Financieel Spreekuur
Humanitas
Schuldhulpmaatje

Gratis online budgethulp voor alle Hilversummers
Gemeente Hilversum biedt haar inwoners toegang tot Startpunt Geldzaken: een online budgethulp. Elke Hilversummer kan hier gratis én anoniem gebruik van maken. Met Startpunt Geldzaken ordent u uw inkomsten en uitgaven ordenen en maakt u een geldplan dat past bij de persoonlijke situatie. Zo haalt u meer uit uw geld.