Digitaal Opkopers Register

Bent u opkoper of handelaar in gebruikte goederen in de gemeente Hilversum? Dan moet u zich aan een aantal regels houden om samen de strijd tegen heling aan te gaan. Op deze pagina leggen wij u uit aan welke regels u zich moet houden.

Wat is heling?

Heling is het kopen, bezitten of verkopen van gestolen goederen. Heling is een strafbaar feit.

Regels

U bent als opkoper verplicht om u aan een aantal landelijke en lokale regels te houden. Dit geldt voor alle opkopers die handelen in gebruikte en ongeregelde goederen zoals sieraden, elektronica, fietsen en kunstvoorwerpen. De drie belangrijkste regels zijn:

  1. U moet zich melden bij de gemeente via het Digitaal Opkopers Loket (DOL)
  2. U moet alle goederen die u in- en verkoopt registreren in het Digitaal Opkopers Register (DOR);
  3. U moet gebruikte goederen die u inkoopt 14 dagen bewaren. In die 14 dagen mag u het goed niet verkopen. Ook mag u geen veranderingen aanbrengen aan het goed.

De gemeente controleert een aantal keer per jaar of u zich aan uw regels houdt. Heeft u tijdens de controle uw zaken niet op orde? Dan komen wij vaker controleren. De gemeente kan handhaven als blijkt dat u zich meerdere keren niet aan de regels houdt.

Let op! Handelt u in gekentekende auto’s? Dan hoeft u geen gebruik te maken van het Digitaal Opkoper Register. In plaats daarvan moet u gebruik maken van het RDW-kentekenregister. U moet zich wel melden bij de gemeente en voldoen aan de bewaarplicht van 14 dagen.

Wat is het Digitaal Opkopers Register?

Het Digitaal Opkopers Register (DOR) is een online in- en verkoopregister. In dit systeem registreert u eenvoudig de goederen die u opkoopt en verkoopt. Het doel van het DOR is om heling tegen te gaan en de afzetmarkt voor gestolen goederen te verkleinen. Ook helpt het de gemeente en politie om gestolen goederen terug te brengen bij de rechtmatige eigenaar.

In het DOR kunt u controleren of goederen als gestolen staan geregistreerd bij de politie. Voert u een goed in wat is gestolen? Dan ontvangt de politie automatisch een melding en wordt het goed bij u opgehaald.

Merkt u achteraf dat u iets heeft gekocht wat gestolen is? Dan kunt u via het DOR direct aangifte doen van heling. Vervolgens kunt u een aanvraag doen om het geld terug te vragen van de klant die het gestolen goed aan u heeft verkocht. Dit heet de Soda regeling.

Bekijk het korte informatiefilmpje over het DOR

Aanmelden

Door op de onderstaande button te klikken komt u terecht op de website van het Digitaal Opkopers Loket (DOL). Via dit loket kunt u het aanmeldformulier openen. Met dit aanmeldformulier kunt u twee zaken regelen. Ten eerste kunt u zich aanmelden als opkoper bij de gemeente. Ten tweede kunt u aangeven dat u gebruik wilt maken van het DOR.  

Aanmelden

Stopt u als opkoper? Of opent, sluit of verhuist u een vestiging? Dan moet u dit ook doorgeven aan de gemeente. Met het aanmeldformulier maakt u een eigen account aan. Bewaar deze gegevens goed, want via het DOL kunt u zelf wijzigingen doorgeven.

Heeft u aangegeven ook gebruik te willen maken van het DOR? Dan ontvangt u per e-mail uw persoonlijke gebruikersnaam en inlogcode. Via de online omgeving van het DOR kunt u ook de gebruikershandleiding openen. Na u aanmelding ontvangt u een gezoek van uw wijkboa. Tijdens dit bezoek ontvangt u een informatiepakketje met handige middelen

Vragen?

Heeft u vragen over het aanmelden via het DOL of het gebruik van het DOR, dan kunt u contact opnemen via dor@hilversum.nl.

Meer informatie?

Via de volgende links kunt u meer lezen over de landelijke en lokale wet- en regelgeving.