Afvalstoffenheffing
Hier vindt u informatie over de betalingen en de tarieven van de afvalstoffenheffing. Ook kunt u hier bezwaar indienen en kwijtschelding aanvragen voor de afvalstoffenheffing.
Ieder huishouden betaalt afvalstoffenheffing. U betaalt afvalstoffenheffing voor het ophalen en het verwerken van huishoudelijk afval. Het huisafval wordt in Hilversum door de Grondstoffen- en Afvalstoffen Dienst (GAD) opgehaald.
U betaalt afvalstoffenheffing vanaf het moment dat u een woning in gebruik neemt. Verhuist u in het loop van het jaar uit de gemeente? Dan betaalt u vanaf het einde van de maand waarin u verhuist geen afvalstoffenheffing meer. Voorbeeld: Bij een verhuizing op 23 mei, betaalt u tot en met eind mei.
Als u verhuist moet u dit doorgeven bij uw nieuwe gemeente. Binnen 3 maanden na uw vertrek krijgt u automatisch een deel van het bedrag van de aanslag terug.
Bewoners van een onzelfstandige woonruimte (dat wil zeggen: geen eigen douche, toilet en keuken) krijgen geen aanslag voor de afvalstoffenheffing. De verhuurder krijgt de afvalstoffenheffing. Voor bewoners in een zorginstelling geldt hetzelfde.
2020 | 2021 | |
---|---|---|
Bij gebruik door 1 persoon | € 195,48 | € 208,20 |
Bij gebruik door 2 personen | € 260,04 | € 277,20 |
Bij gebruik door meer dan 2 personen | € 324,42 | € 345,60 |
Verandert het aantal personen binnen een huishouden? Dit heeft geen invloed op het tarief van het lopende jaar. Het tarief wordt in het volgende jaar aangepast.
Elk jaar ontvangt u in februari de gemeentelijke belastingen. Hier staan de kosten voor de afvalstoffenheffing op. U kunt op twee manieren uw afvalstoffenheffing betalen:
- Automatische afschrijving
- U maakt het bedrag over
Automatische afschrijving
Heeft u toestemming gegeven om het bedrag automatisch van uw rekening af te laten schrijven? Dan hoeft u niets te doen. Het bedrag wordt in 8 delen automatisch van uw rekening afgeschreven. Op het aanslagbiljet ziet u welk bedrag en wanneer het bedrag van uw rekening wordt afgeschreven.
Heeft u geen toestemming gegeven, maar wilt wel dat de bedragen automatisch van uw rekening worden afgeschreven? Dit regelt u via de Digitale Belastingbalie.
U maakt het bedrag over
Zorg ervoor dat u het hele bedrag binnen twee maanden na de datum van het aanslagenbiljet heeft betaald.
Heeft u een laag inkomen? U kunt dan kwijtschelding aanvragen
Heeft u een inkomen op bijstandsniveau? Misschien hoeft u het bedrag voor de afvalstoffenheffing niet te betalen. Dit noemen we kwijtschelding. Meer informatie over kwijtschelding.
Bent u het niet eens met de aanslag? Zorg er dan voor dat u binnen 6 weken na de datum van het aanslagbiljet bezwaar maakt. U kunt dit schriftelijk doen of via de Digitale Belastingbalie. Meer informatie leest u op de pagina bezwaar tegen gemeentelijke belastingen.