Vastgestelde reglement ArSD 2023

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hilversum houdende nadere regels voor de Adviesraad Sociaal Domein Hilversum (Reglement van de Adviesraad Sociaal Domein Hilversum 2023)
Burgemeester en wethouders van Hilversum;
Gelet op:
- artikel 2.10 Jeugdwet;
- artikel 2.1.3. lid 3 WMO 2015;
- artikel 47 Participatiewet;
- artikel 26 van de Verordening maatschappelijke ondersteuning Hilversum 2018;
- artikel 32 van de Verordening jeugdhulp gemeente Hilversum 2018,
Besluiten de hiernavolgende nadere regels vast te stellen met betrekking tot de instelling en werkwijze van de Adviesraad Sociaal Domein Hilversum:

Artikel 1 Doelstelling

1. De Adviesraad Sociaal Domein Hilversum (hierna: ArSD) adviseert zoals bedoeld in artikel 2.1.3. lid 3 WM02015, artikel 2.10 Jeugdwet, artikel 47 van de Participatiewet.
2. De ArSD bevordert een goede uitvoering en voortgang van de WM0 2015, de Jeugdwet, de Participatiewet en flankerende wetten binnen het sociaal domein.
3. Met de instelling van de ArSD wordt beoogd om de kennis en ervaring van cliënten/gebruikers te betrekken bij de (integrale) beleidsvorming en uitvoering van de WM0 2015, Jeugdwet en Participatiewet. Doel is een meerwaarde te bereiken in de kwaliteit van de
(geïntegreerde) uitvoering van de drie wetten en het bevorderen van de participatie en het welzijn van de cliënten/gebruikers.

Artikel 2 Taken

1. De ArSD geeft gevraagd en ongevraagd advies aan het College van B&W over de (ontwerp)beleidsplannen in het kader van het Sociaal Domein en de uitvoering daarvan.
2. De ArSD is alert op ontwikkelingen en knelpunten bij de (geïntegreerde) uitvoering van de WM0 2015, Jeugdwet, Participatiewet en flankerende wetten binnen het sociaal domein en geeft deze signalen door aan het College.
3. De ArSD geeft gevraagd en ongevraagd advies aan het College van B&W over de werkterreinen van de gemeente die betrekking hebben op het Sociaal Domein; dat wil zeggen op het bevorderen van de participatie van burgers met een hulpvraag aan de samenleving en hun welzijn.

Artikel 3 Samenstelling van de raad

1. De ArSD bestaat uit 10 leden, afkomstig uit de drie domeinen (WM0 2015, JW, PW) en de 5 daarbinnen te onderscheiden doelgroepen.
 a. De zetels worden zodanig verdeeld dat een evenwichtige vertegenwoordiging van de doelgroepen en domeinen binnen WM0 2015, Jeugdwet en Participatiewet wordt bereikt. Ten minste één zetel wordt bezet door een vertegenwoordiger van:
* de doelgroep Mensen met een beperking (LG, CZ, VG, NAH, ZG);
* de doelgroep Ouderen;
* de doelgroep Mensen met een psychiatrisch probleem;
* de doelgroep Jongeren;
* de doelgroep Mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
 b. Mantelzorg is een aandachtspunt voor ieder lid.
2. De ArSD heeft een onafhankelijk voorzitter en een op de taken toegeruste ambtelijk secretaris.
3. De ArSD kiest een vicevoorzitter uit haar midden. De vicevoorzitter heeft affiniteit met alle taakvelden binnen het Sociaal Domein en bewaakt de inhoudelijke kwaliteit van de adviezen van de ArSD. Bij afwezigheid van de voorzitter vervangt de vicevoorzitter deze.
4. De voorzitter bereidt samen met de vicevoorzitter en de ambtelijk secretaris de vergaderingen van de ArSD en eventuele overleggen daarbuiten voor.
5. Indien nodig kan aan een lid een coach ter ondersteuning worden toegevoegd.

Artikel 4 Benoeming en zittingsduur

1.    a.     Kandidaten voor de ArSD zijn ervaringsdeskundigen op het brede terrein van de
WM02015, JW en PW en vertegenwoordigers van cliënten/gebruikers, bij voorkeur namens representatieve organisaties.
b. De samenstelling van de ArSD is een afspiegeling van de lokale bevolking. De leden zijn woonachtig in de gemeente Hilversum.
c. De voorzitter is woonachtig in de gemeente Hilversum.
2.    a.     Een lid wordt in principe voorgedragen door de eigen achterban (brede en/of representatieve
   organisaties van cliënten/gebruikers en/of hun wettelijke vertegenwoordigers)
b.    Indien dit niet mogelijk is of niet tot een geschikte en aanvaardbare kandidaat leidt, wordt voor het werven van de leden een oproep met profielschets geplaatst in de lokale media.
3.    Voor het werven van de onafhankelijke voorzitter wordt een oproep met profielschets geplaatst in lokale en regionale kranten.
4.    De ArSD verzorgt zowel de selectie van de leden en de voorzitter als de voordracht aan het College.
5.     a.    De leden van de ArSD worden benoemd voor 4 jaar.
     b.    Het college kan de benoeming van de leden van de ArSD mandateren aan een van de wethouders.
c.    Herbenoeming voor een volgende periode van 4 jaar is mogelijk met instemming van de eigen achterban en de ArSD.
d. Er geldt voorafgaand aan de voordracht een proefperiode waarin 3 reguliere vergaderingen worden bijgewoond alvorens voordracht voor benoeming aan het College wordt voorgelegd.
e. Er geldt een rooster van aftreden, welke door de ArSD is vastgesteld.
6.   a.    De benoeming eindigt op verzoek van betrokkene, overlijden of door verhuizing buiten de gemeente Hilversum.
b.    De benoeming wordt beëindigd wegens disfunctioneren van het lid of indien het lid niet meer past binnen de profielschets of wegens andere gewichtige redenen.
7.   a.    De onafhankelijk voorzitter wordt door het college benoemd voor een termijn van 4 jaar.
b.    De benoeming kan worden verlengd met twee keer een periode van 2 jaar met instemming van de Adviesraad Sociaal Domein Hilversum.
c.    De benoeming eindigt op verzoek van de voorzitter, wegens overlijden of door verhuizing buiten de gemeente Hilversum.
d.    De benoeming wordt beëindigd wegens disfunctioneren, indien de voorzitter niet meer voldoet aan de profielschets of wegens andere gewichtige redenen.
e.    In overleg van de voorzitter en de ArSD kan een proefperiode worden  afgesproken van maximaal 6 maanden alvorens voordracht voor benoeming van de voorzitter aan het college wordt voorgelegd. Het college wordt hiervan op de hoogte gesteld.

Artikel 5. Vergaderingen, besluitvorming en verslaglegging

1 . De ArSD vergadert ten hoogste tien keer per jaar.
 2.   a.     De voorzitter bepaalt plaats en tijdstip van de vergaderingen in overleg met de leden.
b. Een vergaderrooster wordt opgesteld door de voorzitter, waarbij rekening wordt gehouden met de verwachte adviesaanvragen; dit in overleg met de Gemeente.
3. De plenaire vergaderingen zijn openbaar, tenzij vertrouwelijke documenten behandeld worden of over personen gesproken wordt.
4. a.     Een advies van de ArSD wordt voorbereid in een werkgroep die wordt samengesteld uit leden van de
ArSD die kennis van en ervaring hebben met het te adviseren onderwerp,
b. Het advies wordt in principe voorgelegd aan de plenaire vergadering van de ArSD voor besluitvorming.
c. De ArSD kan een besluit over een advies ook via e-mail nemen; in een plenaire vergadering wordt dit advies later formeel bekrachtigd.
5. De besluiten van de ArSD worden genomen bij gewone meerderheid van stemmen. Wanneer de stemmen staken geeft de ArSD een verdeeld advies; bij een kleine meerderheid kan het minderheidsstandpunt worden vermeld.
6. De voorzitter, een coach en de ambtelijk secretaris hebben geen stemrecht.
7. Besluiten en adviezen van de ArSD worden schriftelijk vastgelegd en schriftelijk ter kennis gebracht van het College van Burgemeester en Wethouders. De Gemeenteraad wordt de daaropvolgende werkdag door de ArSD op de hoogte gebracht van het advies.
8. a. De ArSD ontvangt van het College en in voorkomende gevallen vanuit de Regio tijdig , dat wil zeggen 6 weken voor de uiterste datum waarop het advies gegeven moet worden, de informatie die benodigd is om het beleid van de Gemeente op het terrein van het Sociaal Domein te kunnen beoordelen en beïnvloeden. Deze informatie bestaat uit:
1.      toelichting en uitleg over beleidsstukken door ambtenaren
2. naar het inzicht van de raad voor het advies overige benodigde gegevens en/of
3. aanvullende informatie van andere deskundigen, die in overleg verzameld worden.
b. In uitzonderlijke gevallen kan van de in art. 5.8.a genoemde termijn van 6 weken afgeweken worden, indien naar de mening van de ArSD dit de kwaliteit van het advies niet benadeelt.
c. Indien de ArSD meent dat de kwaliteit van het advies door een kortere termijn dan 6 weken wel wordt benadeeld, zal dit in het advies worden benoemd of zal geen advies gegeven worden.
9. De ArSD ontvangt van het College altijd:
 a.   gegevens uit de regionale monitor, kwartaalrapportages en evaluatierapporten;
b. gegevens uit tevredenheidonderzoeken;
c. gegevens over ingediende klachten.
10. Wanneer de ArSD besluit een gevraagd advies niet uit te brengen, wordt dit besluit meegedeeld aan het college met opgave van de redenen van dit besluit.
11. Het College bevestigt de ontvangst van het advies van de ArSD, betrekt het advies bij zijn verdere besluitvorming en zorgt voor een goede inhoudelijke terugkoppeling daarover aan de ArSD.
12. Onder de noemer ‘beginspraak’ wordt de ArSD tijdig door de Gemeente geïnformeerd over en betrokken bij de beleidsontwikkelingen in het sociaal domein. Tijdig houdt in dat de ArSD in ieder geval wordt geïnformeerd zodra er een eerste ontwerpschets van een beleidsdocument is opgesteld. Het gaat bij beginspraak om meedenken, afstemmen en terugkoppelen van resultaten. Met beginspraak wordt een  goede en efficiënte voorbereiding en implementatie van beleid beoogd. Waar nodig zal geheimhouding worden betracht. De periode van beginspraak eindigt met het formele adviesverzoek aan de ArSD. 

Artikel 6 Faciliteiten en budget

1. Voor het uitvoeren van de taken van de ArSD worden van gemeentewege beschikbaar gesteld:
a. een contactfunctionaris voor de aansluiting met het bestuurlijke besluitvormingsproces.
b. een betaalde onafhankelijk voorzitter en ambtelijk secretaris. De vergoeding voor de voorzitter bedraagt € 500,00 per vergadering tot een maximum van € 5000,00 (bruto) per jaar.
c. vergaderruimte voor de plenaire vergaderingen.
d. een adequate onkostenvergoeding per lid per vergadering van € 85,00 + parkeerkosten. Voor de vicevoorzitter is de onkostenvergoeding € 170,00 per vergadering + parkeerkosten. De bedragen gelden - met  terugwerkende kracht - vanaf 1 januari 2022.
e. voor een coach kan het lid dat begeleiding en/of ondersteuning nodig heeft om volwaardig te kunnen functioneren in de ArSD, daarvoor een verzoek indienen bij de contactambtenaar.
f. een onkostenpost algemeen.
g. een webpagina op de gemeentelijke website, die vindbaar is voor de inwoners en die door de ArSD  kan worden ingevuld en geactualiseerd.
h.     de mogelijkheid tot publicatie van mededelingen en informatie van de ArSD op de    
 gemeentepagina in de krant.
i.     ondersteuning bij het ophalen van aanvullende informatie bij de achterban indien nodig.
j.  lidmaatschap van een organisatie zoals de Koepel van WMO-raden.
k.  kosten van deskundigheidsbevordering en scholing na overleg met de Gemeente.
l.  verzendkosten van stukken door het secretariaat.
m.  een eigen mailbox.

2.    Indien voor het kunnen uitoefenen van haar taak aanvullende financiële middelen nodig zijn, kan
   de ArSD daartoe een verzoek indienen bij het college van B&W Hilversum.

Artikel 7 Overige bepalingen

1 .   a. In het geval van interne geschillen die het functioneren van de ArSD ernstig belemmeren, wordt een geschillencommissie van drie leden uit de ArSD geformeerd.
b. Indien de geschillencommissie niet tot oplossing van het geschil kan komen, kan aan het College van   
   B&W Hilversum het verzoek gedaan worden te bemiddelen c.q. de mogelijkheden te onderzoeken
van mediation.
2.    Deze nadere regels worden aangehaald als Reglement Adviesraad Sociaal Domein Hilversum 2023.
3.    De ArSD dient eventuele klachten over de uitvoering van dit reglement door de gemeente schriftelijk in  bij het College van Burgemeester en Wethouders Hilversum.
4.    In gevallen waarin dit reglement niet voorziet, beslist het college van B&W Hilversum, gehoord de ArSD.
Dit reglement treedt in werking per 1 januari 2023 onder gelijktijdige intrekking van het oude Reglement Adviesraad Sociaal Domein Hilversum (2016).

Artikel 8 Evaluatie

Elke vier jaar evalueren de betrokken wethouders samen met de ArSD het functioneren van de raad. De eerstvolgende evaluatie na inwerkingtreding van dit reglement vindt plaats in 2024. Indien de evaluatie daartoe aanleiding geeft wordt dit reglement aangepast.